Remonty Okresowe

Konserwacje okresowe muszą być przeprowadzane zgodnie z tabelą
serwisową zamieszczoną w manualu (serwisówce), aby utrzymać Motocykl w bardzo dobrym stanie. Sprawdzaj i koryguj regularnie luzy zaworowe, wymieniaj olej i filtr na czas a serce twojego KLE 500 będzie wieczne.

Pierwsza konserwacja jest niezwykle ważna i nie powinna
być zaniedbana.

Manual serwisowy w wersji Angielskiej dostępny jest w internecie.
Osobiście używam pełnej serwisówki KLE 500 PL
>>Pobierz Instrukcje Serwisową KLE 500<<
Kawasaki KLE500-B1 2004 Service Manual
Model: Kawasaki KLE500-B1
Rok: 2004
Specyfikacja: Instrukcja serwisowa
Rozmiar pliku: 6,678 Mb
Stron: 401
Format: PDF
Język: Angielski

Spis treści

Diagram przeglądów okresowych
Dokręcanie i uszczelnianie
Specyfikacje
Procedury przeglądów
Układ paliwowy
Sprawdzenie linek przepustnicy
Sprawdzanie biegu jałowego
Przegląd synchronizacji gaźników
Czyszczenie filtra chłodnicy
Wężyk paliwa i sprawdzenie połączeń
Czyszczenie oraz przegląd filtra powietrza
Układ chłodzenia
Przegląd poziomu płynu chłodniczego
Przegląd chłodnicy oraz wszystkich połączeń
Silnik cylinder/głowica
Sprawdzenie zaworu ssania powietrza
Sprawdzenie luzów zaworowych
Sprzęgło
Sprawdzenie działania sprzęgła
Koła/Opony
Sprawdzenie/Uzupełnienie ciśnienia powietrza
Sprawdzenie bieżnika opony
Sprawdzenie stanu kół/opon
Sprawdzanie uszkodzeń łożysk tocznych kół
Sprawdzanie naciągu szprych i bicia obręczy koła
Układ napędowy
Sprawdzenie luzu łańcucha
Sprawdzenie zużycia łańcucha
Smarowanie łańcucha
Hamulce
Wyciek płynu hamulcowego, sprawdzić (wężyk oraz przewody)
Uszkodzony wężyk hamulcowy oraz instalacja. Sprawdzić ich stan
Przegląd stanu hamulców
Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego
Sprawdzenie zużycia klocków hamulcowych
Sprawdzenie działania włączników STOP
Zawieszenie
Przedni widelec/tylny amortyzator. Przegląd funkcjonowania
Przegląd wycieku oleju widelca przedniego
Przegląd wycieku oleju amortyzatora tylnego
Przegląd stanu wahacza
Smarowanie łożysk oraz tulei wahacza amortyzatora
Przegląd drążka poprzecznego
Smarowanie łożyska igiełkowego ramienia wahacza
Układ kierowniczy
Przegląd luzów kierownicy
Smarowanie łożyska podstawy kierownicy
Instalacja elektryczna
Sprawdzenie przerwy świecy zapłonowej
Sprawdzenie działania świateł i przełączników
Sprawdzenie ustawienia światła przedniego
Sprawdzenie działania włącznika podpórki bocznej
Sprawdzenie działania wyłącznika zapłonu
Pozostałe
Smarowanie części podwozia
Sprawdzenie połączeń śrub oraz nakrętek
Części zamienne
Wymiana wężyka paliwa
Wymiana części filtra powietrza
Wymiana płynu chłodniczego
Wymiana pierścieni gumowych oraz wężyków chłodnicy
Zmiana oleju w silniku
Wymiana filtra oleju
Zmiana wężyka hamulcowego
Zmiana płynu hamulcowego
Odpowietrzanie przewodu hamulcowego
Wymiana gumowych części zacisku hamulcowego
Wymiana gumowych części głównego cylinderka hamulcowego
Wymiana świec zapłonowych

 

Remonty Okresowe

Czynności regulacyjne

Układ paliwowy
Sprawdzenie Linek Przepustnicy                                                   
Sprawdzenie luzu manetki przyśpieszenia

●Sprawdź luz przepustnicy [A] przez lekkie pokręcenie manetką do tyły i do
przodu.
*Jeśli luz manetki jest nie prawidłowy należy przeprowadzić regulację linek
przepustnicy.

Luz manetki przepustnicy
Standard: 2 ~ 3 mm (0.08 ~ 0.12 in.)

●Sprawdź czy manetka porusza się gładko od pełnego otwarcia do
całkowitego zamknięcia, czy przepustnica zamyka się szybko i całkowicie we
wszystkich pozycjach przez sprężynę powrotu.
*Jeśli manetka przyśpieszenia nie powraca prawidłowo, sprawdź linkę
przepustnicy w prowadzeniu, luz manetki oraz uszkodzenie linki. Następnie
przesmaruj linkę przyśpieszenia.
●Uruchom silnik na wolnych obrotach i przestawiaj kierownicę w prawo
oraz w lewo aby upewnić się czy wolne obroty się nie zmieniają.
*Jeśli wolne obroty wzrastają, sprawdź luz linki przepustnicy oraz
prowadnicę linki.

Korygowanie luzu manetki przyśpieszenia
*Jeśli luz jest nie poprawny, poluzuj nakrętkę zabezpieczającą [A] i pokręć
regulatorem [B] linki przyśpieszenia do 2 ~ 3 mm (0.08 ~ 0.12 in.) aż luz
manetki przyśpieszenia będzie prawidłowy.
●Dokręć nakrętkę zabezpieczającą do regulatora na wypadek poluzowania.

 

●Sprawdź czy krążek linkowy przepustnicy [A] zatrzymuje się na śrubie
[B] regulacyjnej wolnych obrotów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*Jeśli luz nie może być ustawiony przez użycie śruby regulacyjnej w
manetce przyśpieszenia, użyj śruby regulacyjnej [A] linki powrotu
znajdującą się pod zbiornikiem paliwa.
Skręć śrubę nastawiacza całkowicie w manetce przyśpieszenia i dokręć
nakrętkę zabezpieczającą.
Zdejmij zbiornik paliwa (zobacz: Zdejmowanie Zbiornika Paliwa w
rozdziale Układ Paliwowy).
○Utwórz wymagany luz regulacją na końcu linki.
●Sprawdź czy krążek linkowy przepustnicy [A] zatrzymuje się na śrubie
regulacyjnej wolnych obrotów [B] przy zwolnionej manetce przyśpieszenia i
zatrzymuje się ponownie na stopie gaźnika z otwartą manetką
przyśpieszenia.
●Przestawiaj kierownicę chwilowo w prawo i lewo na wolnych obrotach
silnika. Jeśli wolne obroty zmieniają się, linka w prowadnicy może chodzić
za ciasno lub jest uszkodzona.

!!UWAGA!!

Nieodpowiednie operacje nastawcze, niepoprawne
prowadnice lub uszkodzona linka w rezultacie mogą
doprowadzić do niebezpiecznej jazdy na motocyklu.

Przegląd linki przyśpieszenia (gazu)
Wymontuj oba końce linek przepustnicy.
●Wymontowane linki powinny w pancerzu poruszać się płynnie w obu kierunkach [A] na obu końcach.
Jeśli linki nie poruszają się płynnie po przesmarowaniu, jeśli linki są
postrzępione [B], lub/i pancerze są zgięte [C] linki należy bezwzględnie
wymienić na nowe.

Kontrola Wolnych Obrotów
Kontrola wolnych obrotów

●Uruchom silnik i daj mu się rozgrzać.
●Z uruchomionym silnikiem na wolnych obrotach poruszaj kierownicą w
obie strony. Jeśli ruchy kierownicą zmieniają wolne obroty silnika, linka
przyśpieszenia może nie być odpowiednio nastawiona, niepoprawnie siedzieć
w prowadnicach lub być po prostu uszkodzona. Zawsze bądź pewny stanu
technicznego przed jazdą na motocyklu.

!!UWAGA!!

Nieodpowiednie operacje nastawcze, niepoprawne
prowadnice lub/i uszkodzone linki w rezultacie mogą
doprowadzić do niebezpiecznej jazdy na motocyklu.

●Sprawdź wolne obroty
*Jeśli wolne obroty odbiegają od ustalonej normy, ustaw je.
Wolne obroty

1200 ± 50 obr/min (rpm)

Regulowanie wolnych obrotów
●Uruchom silnik i daj mu się rozgrzać.
●Obracaj śrubą regulacyjną [A] do uzyskania poprawnych wolnych
obrotów silnika.
○Otwieraj i zamykaj przepustnicę kilka razy aby mieć pewność, że wolne
obroty są w normie. Skoryguj jeśli jest to wymagane.

Sprawdzenie Synchronizacji Gaźników
Sprawdzenie synchronizacji

●Umieść motocykl na podpórce centralnej aby był prostopadle do ziemi.
●Zdemontuj zbiornik paliwa i połóż go na krzesełku obok motocykla lub
podwieś w wygodnym miejscu butelkę z benzyną aby cały czas zasilać silnik.
●Uruchom i rozgrzej silnik.
●Sprawdź wolne obroty i wyreguluj je jeśli to konieczne.
●Ściągnij wężyk oraz zaślepkę króćców podciśnieniowych w gaźniku i
zamontuj na nich wakuometr [A] przystosowany do gaźników.
Narzędzie specjalne – Wakuometr: 57001-1369

Sprawdzenie synchronizacji
○Śruba składu mieszanki paliwowo – powietrznej jest ustawiona fabrycznie
i nie powinna być ruszana. Lecz jeśli to konieczne sprawdź śrubę składu
mieszanki odkręcając ją jak następuje poniżej.
●Zakręcaj śrubę składu mieszanki licząc obroty aż śruba dojdzie do końca,
lecz nie za ciasno i teraz ją odkręcaj. Fabrycznie jest to 1¾ ± ¼ obrotu. Owe
ustawienie jest ustawieniem oryginalnym.
Narzędzie specjalne – Śrubokręt regulacji składu mieszanki [A]:
                                                                                                                 57001-1239

Notatka

Każdy gaźnik ma różne nastawy śruby składu mieszanki powietrzno-paliwowej. Kiedy ustawiamy śrubę składu mieszanki powietrzno-paliwowej nie należy odnosić się do opisu technicznego (serwisówki), który się tutaj znajduje, mam na myśli ustawianie śruby powietrzno-paliwowej.

Filtr Czyszczący Płyn Chłodniczy
○Przed rozpoczęciem sezonu zimowego, należy wyczyścić filtr płynu
chłodzącego [A] w instalacji gaźnika.
●Spuść płyn chłodzący (zobacz Spuszczanie Płynu Chłodzącego).
●Wymontuj filtr płynu chłodzącego z gumowych wężyków w instalacji
gaźnika.
●Wydmuchaj brud oraz osad na zewnątrz przy pomocy sprężonego
powietrza.

Wężyk Paliwa i Sprawdzenie Połączeń
○Gumowy przewód paliwa jest tak zaprojektowany aby nie wymagał
jakichkolwiek czynności konserwacyjnych w czasie eksploatacji motocykla,
jednakże jeśli motocykl jest nie właściwie eksploatowany, wysokie ciśnienie
wewnątrz instalacji paliwowej może spowodować wycieki paliwa [A] lub
pęknięcia [B] gumowych wężyków. Zdemontuj zbiornik paliwa (zobacz jak
zdjąć zbiornik paliwa w rozdziale Układ Paliwowy) i sprawdź gumowe wężyki
doprowadzające paliwo.
*Wymień wężyk paliwa jeśli jest przetarty, pęknięty [B] lub zauważalne jest
jego wybrzuszenie [C].
●Sprawdź czy gumowy wężyk jest pewnie połączony a klamry są właściwie
zaciśnięte.
●Jak instalować, układać wężyki w harmonii z kablami, drutami oraz
miejscami na wężyki w rozdziale Informacje Ogólne.
●Zakładając gumowe wężyki paliwowe unikajmy ostrych zgięć, skręceń,
spłaszczeń lub zwinięć i układajmy wężyk paliwowy z minimum zginania
aby przepływ paliwa nie został zablokowany.
*Wymień gumowy wężyk jeśli jest nadszarpnięty lub skręcony.

Elementy Filtra Powietrza. Czyszczenie i Kontrola.

Notatka
○W obszarach bardziej zakurzonych filtr powietrza powinien być czyszczony częściej niż jest to zalecane w pewnych odstępach okresowych, czyli raz na sezon itd.
○Po jeździe na motocyklu w deszczu lub po zabłoconych drogach filtr powietrza powinien zostać wyczyszczony natychmiast.

!!UWAGA!!

Filtr powietrza czyść w dobrze wentylowanym
pomieszczeniu i upewnij się, że w pobliżu wykonywanej
czynności nie ma żadnych iskier lub płomieni. Ponieważ
filtr pracuje w łatwopalnych warunkach, nie używaj
benzyny oraz rozpuszczalników do jego czyszczenia.

Zdemontuj części montażowe z obudowy filtra (zobacz Usuwanie części
filtra powietrza w rozdziale Układ Paliwowy).
Oddziel wkład filtrujący [A] od części przytrzymującej [B].
Wyczyść element [B] w rozpuszczalniku po czym osusz je sprężonym
powietrzem lub przez potrząsanie do całkowitego wyschnięcia elementów.
Sprawdź wizualnie część [A] na okoliczność rozdarć czy pęknięć.
*Jeśli jakakolwiek część elementów składowych filtra jest uszkodzona
wymień ją na nową.
Po wyczyszczeniu filtra [A] nasącz go wysokiej jakości olejem i wyciśnij
jego nadmiar.
Zawiń filtr [A] w czystą szmatkę i wyrżnij jego nadmiar jeśli to możliwe.
Poskładaj wszystkie części filtra w całość i zamontuj filtr w jego obudowie.

Układ chłodzenia
Sprawdzenie Poziomu Płynu Chłodzącego

Zestaw motocykl ze stopki bocznej i trzymaj go prostopadle do ziemi.
Sprawdź poziom chłodziwa w zbiorniczku [C].
Poziom chłodziwa powinien być pomiędzy znakami „H” (Wysoki) [A] i „L”
(Niski) [B]

Notatka
Sprawdzaj poziom płynu chłodniczego, kiedy silnik jest zimny (temperatura pokojowa lub otoczenia).

*Jeśli płyn chłodzący jest poniżej linii „L” (Low (Nisko)) , uzupełnij płyn do linii „H” (High(Wysoko)).

Ostrzeżenie

Do napełniania od nowa wlewaj tylko i wyłącznie płyn do
chłodnic składający się z chłodziwa oraz wody miękkiej.
Dodawanie samej wody rozpuszcza chłodziwo i obniża jego
właściwości antykorozyjne. Rozpuszczone chłodziwo może
zaatakować aluminiowe części silnika. W nagłym wypadku
można dolać samej wody, ale taka mieszanina musi zostać
wymieniona z układu chłodzenia w przeciągu kilku dni.

Jeśli często musisz dolewać chłodziwo, lub zbiornik rezerwy
chłodziwa jest kompletnie suchy, jest prawdopodobne, że w
systemie chłodzenia są wycieki. Sprawdź system chłodniczy
na okoliczność wycieków (zobacz Optyczne Badanie
Wycieków oraz System chłodzenia Sprawdzanie Ciśnienia).

 

Węże Chłodnicy i Przegląd Połączeń
○Wysokie ciśnienie wewnątrz gumowych przewodów chłodnicy może
powodować wycieku płynu chłodzącego [A] lub pęknięcia węża wzdłuż jego
powierzchni jeśli był niewłaściwie przeglądany, zakładany. Przejrzyj
wizualnie węże na okoliczność pogorszenia ich stanu. Ściągnij wężyki.
Wężyki nie powinny być twarde czy też skruszałe, ani też zbyt miękkie lub
nabrzmiałe.
*Wymień wężyki jeśli są przetarte, pęknięte [B] czy też mają ślady
wybrzuszenia [C].
●Sprawdź również czy wężyki są pewnie połączone a klamry poprawnie
zaciśnięte.

Moment dokręcenia – klamra węża chłodnicy:
                               2.5 N-m (0.25 kgf – m, 22 in-lb).

Głowica silnika
Sprawdzenie Zaworu Ssania Powietrza

Powietrzny zawór ssania jest zasadniczo zaworem sprawdzającym, który
pozwala świeżemu powietrzu dotrzeć z filtra powietrza do gniazda wydechu.
Powietrze, które krąży za zaworem ssania nie dopuszcza do jego powrotu do
filtra powietrza.
●Wymontuj powietrzne zawory ssania.
●Wizualnie sprawdź przeponę [A] na okoliczność pęknięć, zagięć, wypaczeń,
szkód wyrządzonych gorącem lub innych uszkodzeń.
*Jeśli są jakieś wątpliwości co do stanu przepony, wymień cały zespół
zaworu ssania powietrza.
●Sprawdź powierzchnie kontaktowe przepony [B] uchwytu zaworu na
okoliczność wyżłobień, rys, jakichkolwiek objawów oddzielenia od trzymacza oraz uszkodzeń cieplnych.
*Jeśli są jakieś wątpliwości co do stanu miejsca przylgi przepony, wymień
cały zespół zaworu ssania powietrza.
●Jeśli nagar lub inne cząstki zgromadziły się pomiędzy przeponą i
powierzchnią kontaktu przepony, przeczyść oraz wypłucz zawór
rozpuszczalnikiem.

Ostrzeżenie

Nie zeskrobuj osadu skrobaczką ponieważ może to
uszkodzić gumę, a tym samy spowodować wymianę
całego zaworu ssania.

 

Sprawdzanie Luzów Zaworowych
Sprawdzanie Luzów Zaworowych

Notatka
○Luzy zaworów muszą być sprawdzane oraz regulowane kiedy silnik jest zimny (temperatura pokojowa).
>>Pamiętaj aby sprawdzać i regulować luzy zaworów regularnie co
10,000 km<<

●Wymontuj pokrywę głowicy (zobacz Zdejmowanie Pokrywy Głowicy w
rozdziale Silnik Głowica).
●Zdejmij rurki olejowe głowicy cylindra (zobacz Zdejmowanie Rurek
Olejowych Głowicy w rozdziale Silnik Głowica).
●Odkręć górny [A] i dolny [B] kapsel pokrywy alternatora.
Narzędzie Specjalne- Otwieracz nasady kapsla: 57001-1454

●Sprawdzaj luzy zaworów kiedy tłoki są w górnym martwym punkcie
(GMP).
○Tłoki są numerowane z lewej strony silnika.
●Użyj klucza nasadowego na śrubie obrotowej wału korbowego [A],
obracając wał korbowy zgodnie z wskazówkami zegara [B] do momentu aż
zobaczysz znacznik „C” [C], który jest zaznaczony na kole magnesowym i
musi być prostopadły z nacięciem [D] w otworze górnego kapsla w pokrywie
alternatora dla tłoka #2 oraz znacznik „T” dla tłoka #1.

○Mierz luzy zaworowe szczelinomierzem, kiedy krzywka popychaczy nie
dotyka wahaczy zaworowych.
●Każdy tłok posiada po dwa zawory ssące i dwa zawory wydechowe. Zmierz
od razu dwa zawory ssania lub wydechu w tej samej pozycji wału
korbowego.

Pozycja Mierzenia Luzu Zaworu
Tłok #2 górny martwy punkt (GMP) na końcu suwu sprężania →
Luzy zaworu ssania od tłoka #2 oraz
luzy zaworu wydechu od tłoka #2

Notatka
Luzy zaworowe sprawdzaj jedynie tą metodą. Sprawdzając luzy w innej pozycji krzywki, w rezultacie może się skończyć niewłaściwym ustawieniem luzów zaworowych.

Pozycja Mierzenia Luzu Zaworu
Tłok #1 górny martwy punkt (GMP) na końcu suwu sprężania →
Luzy zaworu ssania od tłoka #1 oraz
luzy zaworu wydechu od tłoka #1

 

 

Zmierz luz każdego zaworu przez wstawianie przyrządu pomiarowego
(szczelinomierza) [A] pomiędzy regulacje śrub [B] i trzonu zaworu.

Luzy zaworów (silnik zimny)
Ssanie:              0.13 ~ 0.18 mm (0.0051 ~ 0.0071 in.)
Wydech:           0.18 ~ 0.23 mm (0.0070 ~ 0.0090 in.)

Regulowanie luzów zaworowych
*Jeśli luzy zaworów są nie prawidłowe poluzuj przeciwnakrętkę [A] i kręć
śrubą regulacyjną [B] do momentu ustawienia prawidłowego luzu zaworu.
●Zakręć przeciwnakrętkę [A] uważając aby nie pokręcić tym samym śrubą
regulacyjną [B]. Jeśli tak się stanie ustawiamy luz raz jeszcze.
Moment dokręcenia – Przeciwnakrętka śruby regulacyjnej
                                                     zaworu: 25 Nm (2.5 kgf·m, 18 ft·lb)

Wkręć dwa kapsle (Górny i dolny) w pokrywę alternatora.

Sprzęgło

!!UWAGA!!

Aby uniknąć poważnego poparzenia, nigdy nie dotykaj
gorącego silnika lub/i rury wydechowej podczas
regulowania sprzęgła.

 

Czynności Sprawdzania Sprzęgła
Czynności sprawdzania sprzęgła

Podczas pracy silnika na wolnych obrotach, upewnij się, że silnik nie
wydaje żadnych niepokojących szmerów lub nienormalnego ciężkiego
uczucia kiedy naciskasz [A] całkowicie dźwignie sprzęgła. Upewnij się
również, że dźwignia wyłączania sprzęgła działa gładko.
Kiedy ruszasz motocyklem puszczając stopniowo dźwignie sprzęgła,
upewnij się, że sprzęgło się nie ślizga a silnik zasprzęgla się gładko.
*Jeśli sprzęgło nie działa dostatecznie, sprawdź cały układ sprzęgłowy.

!!UWAGA!!

Gdy sprawdzasz motocykl podczas jazdy, miej na uwadze
ruch uliczny, aby w razie czego zatrzymać pojazd
bezpiecznie i w bezpiecznym miejscu.

 

Sprawdzenie luzu dźwigni sprzęgła
Pociągnij dźwignie sprzęgła delikatnie aby sprawdzić luz [A].
Zmierz teraz przerwę pomiędzy dźwignią a korpusem.
*Jeśli przerwa jest zbyt duża, sprzęgło może nie wysprzęglać w pełni. Jeśli
natomiast przerwa jest za mała, sprzęgło może nie włączyć się w pełni. W
oby dwóch przypadkach wyreguluj sprzęgło.
Luz Dźwigni Sprzęgła

Standardowo:         2 ~ 3 mm (0.08 ~ 0.12 in.)

 

Sprawdzenie luzu dźwigni sprzęgła
●Cofnij gumową osłonkę przeciw kurzową [A].
●Poluzuj obie nakrętki nastawcze [B] z prawej strony silnika ile tylko
można.

 

 

 

●Poluzuj nakrętkę radełka [A] dźwigni sprzęgła.
●Wykręć lub dokręć śrubę nastawczą [B] mniej więcej na 5 ~ 6 mm (0.20 ~
0.24 in.) [C] gwint powinien być widoczny.

!!UWAGA!!

Upewnij się, że koniec pancerza linki jest poprawnie
osadzony w śrubie nastawczej korpusu sprzęgła. Inaczej
może się on później ześlizgnąć na swoje miejsce powodując
brak odpowiedniego luzu linki a co za tym idzie brak
wysprzęglania.

●Gdy wszystkie regulacje zostaną ukończone, uruchom silnik, sprawdź czy
sprzęgło się nie ślizga oraz przekazuje napęd poprawnie.

Koła/Opony
Sprawdzenie/Uzupełnienie Ciśnienia Powietrza

●Sprawdź ciśnie powietrza w oponie ciśnieniomierzem [A] kiedy opony są
zimne (to znaczy, kiedy motocykl nie był jeżdżony więcej niż półtora
kilometra w przeciągu trzech godzin).
*Wyrównaj ciśnienie w oponach według specyfikacji jeśli jest to konieczne.

Ciśnienie powietrza w kołach (stan zimny)

Przód

150 kPa (1.5 kgf/cm2, 21 psi)

Tył

225 kPa (2.25 kgf/cm2, 32 psi)

Sprawdzenie Zużycia Bieżnika Opon
Ponieważ bieżnik opony z czasem się zużywa, opona staje się przez to
podatniejsza na dziurawienie oraz inne defekty. Przyjęta ocena to 90%
wszystkich defektów opon zdarzających się podczas ostatnich 10%
pozostałości bieżnika (90% zużycia). Jest to zła ekonomia opon i większe
niebezpieczeństwo używania opon aż do całkowitego wyłysienia.

●Zmierz głębokość bieżnika na środku opony głębokościomierzem lub
suwmiarką [A]. Ponieważ opona może być nie równa, zrób pomiary w kilku
miejscach.

 

Czołowe bezpieczniki zużycia opony [A]
Boczne bezpieczniki zużycia opony [B]

*Jeśli któryś z pomiarów jest mniejszy od limitu serwisowego, wymień
oponę.

Głębokość bieżnika

Przód

DUNLOP

BRIDGESTONE

Standard

6.9 mm (0.27 in.)

6.0 mm (0.24 in.)

Limit Serwisowy: 1 mm (0.04 in.)

Tył

DUNLOP

BRIDGESTONE

Standard

8.8 mm (0.35 in.)

8.5 mm (0.33 in.)

Limit Serwisowy:

2 mm (0.08 in.)(Do 130 km/h (80 mph))
3 mm (0.12 in.)(ponad 130 km/h (80 mph))

 

!!UWAGA!!

Aby zapewnić sobie bezpieczne kierowanie oraz stabilność
motocykla, używaj tylko zalecanych standardowych opon na
wymianę, pompowanych do właściwego ciśnienia.

Używaj opon tego samego producenta zarówno na przednie
jak i na tylne koło.

Notatka
○Sprawdzaj i wyważaj koła jeśli wymieniasz opony na nowe.

Sprawdzanie Uszkodzeń Kół/Opon
●Usuń jakiekolwiek wgniecione kamienie [D], gwoździe [C] oraz inne obce
cząstki z bieżnika.
Boczny bezpiecznik zużycia opony [E]
●Obadaj wzrokowo oponę na okoliczność szczelin [A] oraz rozcięć [B] i zmień
oponę jest to jest konieczne. Zgrubienia bądź wypukłości wskazują na
wewnętrzne uszkodzenie opony, kwalifikującą się do wymiany.
●Obadaj wzrokowo koło na okoliczność złamań, rozcięć aluminium oraz
uszkodzeń wklęsłych.
*Jeśli znaleziono jakiekolwiek uszkodzenia, wymień koło jeśli to jest
konieczne.

Sprawdzanie Uszkodzeń Łożysk Tocznych Kół
●Używając lewarka i nasadki podnieś przednie koło motocykla ponad ziemię
(zobacz rozdział Koła/Opony).
●Ruszaj kołem, układem kierowniczym we wszystkie strony w prawo lub/i
w lewo.
●Sprawdź łożyska przedniego koła na okoliczność zacięć, szarpnięć przez
pchanie i pociąganie [A] kołem.
●Obracaj [B] lekko przednim kołem i sprawdź czy obraca się spokojnie, nie
szarpie oraz nie hałasuje.
*Jeśli szarpie, zacina się lub hałasuje wymontuj przednie koło i sprawdź
łożyska koła (zobacz Sprawdzanie łożysk Piasty w rozdziale Koła/Opony).

Sprawdzanie Naciągu Szprych i Bicia Obręczy Koła
Sprawdzanie naciągu szprych

●Sprawdź czy wszystkie szprychy koła są dokręcone z tą samą siłą.
*Jeśli jakiekolwiek szprychy są luźne lub nie dokręcone z tą samą siłą,
dokręć je.
Moment dokręcenia – Nakrętka szprychy:
                             3.0 N·m (0.3 kgf·m, 26 in·lb)
(przed i za EJ650-A3/C3): 5.1 N·m (0.52 kgf·m, 45 in·lb)

●Sprawdź obręcze (felgi) kół.

!!UWAGA!!

Jeśli jakaś szprycha jest złamana to należy ją wymienić
natychmiast na nową. Miejsca po brakujących szprychach
uzupełnij nowymi szprychami ponieważ ich brak grozi
uszkodzeniem kolejnych.

Sprawdź bicia obręczy (felg)
●Podnieś lewarkiem przód lub tył motocykla
Narzędzie specjalne - Lewarek: 57001-1238

●Sprawdź obręcze kół na okoliczność pęknięć oraz wypaczeń (bicia).
*Jeśli są jakiekolwiek uszkodzenia obręczy, wymień obręcze.
●Zmierz wygięcia obręczy, promieniowe [A] oraz osiowe [B] przez
umieszczenie czujników zegarowych po zewnętrznej oraz środkowej stronie
obręczy i powoli kręć kołem.
Bicia Obręczy (z założoną oponą)
Standardowe:
Bicie promieniowe:      0.5 mm (0.02 in.)
Bicie osiowe:                    0.8 mm (0.03 in.)

Limit Serwisowy:
Bicie promieniowe:     1.5 mm (0.06 in.)
Bicie osiowe:                   1.5 mm (0.06 in.)

*Jeśli bicia obręczy przekraczają limit Serwisowy sprawdź piastę łożysk.
Jeśli problem nie leży w piaście łożyskowej, prze śrubuj szprychy koła.

!!UWAGA!!

Nigdy nie próbuj naprawiać uszkodzonej części koła. Jeśli
część koła jest uszkodzona wymień ją na nową.

 

Układ Napędowy
Sprawdzenie Luzu Łańcucha
Sprawdzenie luzu łańcucha

Notatka
○Luz łańcucha sprawdzaj z motocyklem podpartym na stopce bocznej.
○Wyczyść łańcuch jeśli jest brudny i przesmaruj go jeśli jest suchy.

●Sprawdź ustawienie koła (zobacz Sprawdzenie Ustawiania
Koła/Regulacja).
●Obracaj tylne koło, aby znaleźć miejsce w którym łańcuch jest bardziej
napięty.
●Zmierz ruch pionowy (zwis łańcucha) [A] na samym środku, pomiędzy
zębatkami.
*Jeśli luz łańcucha jest większy niż standardowy, skoryguj go.

Luz łańcucha
Standard: 35 ~ 45 mm (1.4 ~ 1.8 in.)

Korygowanie luzu łańcucha napędowego
●Usuń:
Zawleczkę [A]
●Poluzuj:
Nakrętkę ośki [B]
Przeciwnakrętkę napinacza łańcucha [F] (z obu stron)
●Kręć nakrętką napinacza łańcucha [C] w prawo lub lewo aby ustawić
odpowiedni luz łańcucha. Aby utrzymać koło i łańcuch we właściwej
pozycji, podziałka lewego nastawiacza [D] powinna być w tej samej pozycji
co podziałka prawego nastawiacza [E].

!!UWAGA!!

Złe ustawienie koła może skończyć się nie normalnym
zużywaniem opony i w rezultacie może zakończyć się
niebezpieczną oraz mało komfortową jazdą.

●Dokręć mocno obie przeciwnakrętki [F] napinacza.
●Dokręć nakrętkę ośki [B] (zobacz Montaż Koła Przód/Tył w rozdziale
Koła/Opony).
Moment dokręcenia – Nakrętka tylnej ośki:
                                 108 Nm (11 kgf · m,
 80 ft · lb)

●Załóż nową zawleczkę, śruby tylnej ośki [A].

Notatka
○Kiedy wkładając zawleczkę, wycięcie w nakrętce nie jest w szeregu z wpustem w ośce, dokręć nakrętkę zgodnie z ruchem wskazówek zegara [B] aż do następnego wpustu.
○Powinno to być w granicach 30° [B].

○Poluzuj raz i dokręć ponownie, aż szczelina zejdzie się z wpustem [A].

 

 

●Zagnij zawleczkę [A] całkowicie do nakrętki.
●Obróć ponownie kołem, zmierz luz łańcucha w najbardziej napiętym
miejscu i nastaw ponownie jeśli to jest konieczne.
●Sprawdź tylny hamulec.

 

 

Sprawdzenie/skorygowanie ustawienia koła
●Sprawdź pozycję lewego znacznika nastawiacza [A] ze skalą na wahaczu
[B], która musi być taka sama z prawej strony nastawiacza oraz wahacza koła .
*Jeśli tak nie jest, wyreguluj luz łańcucha i zestrój współosiowość koła.

Notatka
○Współosiowość koła może być również sprawdzona używając linijki lub sznurka.

!!UWAGA!!

Złe ustawienie koła może skończyć się nie normalnym
zużywaniem opony i w rezultacie może zakończyć się
niebezpieczną jazdą.

Sprawdzenie Zużycia Łańcucha Napędowego
●Usuń:
Osłonę łańcucha
●Obracaj kołem aby sprawdzić łańcuch na okoliczność uszkodzonych tulei,
luźnych sworzni oraz ogniw.
*Jeśli są jakieś nieprawidłowości, wymień łańcuch napędowy.
*Nasmaruj łańcuch napędowy jeśli jest suchy.
●Rozciągnij (napnij) łańcuch przez zawieszenie 98 N (10 kg, 20 lb) ciężarka
[A].
●Zmierz długość 20 ogniw [B] na napiętej części łańcucha [C] od środka 1
szego sworznia do środka 21-szego sworznia. Ponieważ łańcuch napędowy
zużywa się nierównomiernie, weź pomiary z kilku miejsc, za każdym razem
przekręcając łańcuch.
*Jeśli pomiary przewyższają granice dopuszczalne, wymień łańcuch na
nowy. Wymień również przednią oraz tylną zębatkę kiedy wymieniasz
łańcuch.

Łańcuch napędowy: długość 20-stu ogniw
Standard:                            317.5 ~ 318.2 mm (12.50 ~ 12.53 in.)

Limit Serwisowy:             323 mm (12.7 in.)

 

!!UWAGA!!

Jeśli zużycie łańcucha napędowego przewyższa granicę
dopuszczalną, wymień łańcuch napędowy ponieważ grozi
to w rezultacie niebezpieczną jazdą. Jeśli łańcuch pęknie
lub zeskoczy z zębatek może natrafić na przeszkodę na
zębatce łańcuchowej w silniku lub zablokować tylne koło,
poważnie uszkadzając motocykl i spowodować utratę
kontroli nad pojazdem. Dla bezpieczeństwa używaj tylko i
wyłącznie standardowego łańcucha. Typ łańcucha jest stały
(bez spinki) i nie powinien być rozkuwany przy montażu.
 

Smarowanie Łańcucha Napędowego
●Jeśli specjalny smar jest niedostępny, ciężki olej taki jak SAE 90 jest
bardziej preferowany od lżejszego oleju, ponieważ dłużej pozostaje na
łańcuchu i dostarcza lepsze smarowanie.
●Jeśli łańcuch wydaje się być bardzo brudny, wyczyść go przed
nasmarowaniem.
[A] Aplikowanie oleju

Ostrzeżenie

Pierścienie pomiędzy płytkami bocznymi utrzymują smar
pomiędzy sworzniami a przepustem izolacyjnym. Aby
uniknąć uszkodzenia pierścieni w rezultacie utraty smaru,
przestrzegaj poniższych zasad:

Do czyszczenia pierścieni używaj tylko i wyłącznie nafty lub
oleju napędowego.

Czyszczenie jakimikolwiek innymi roztworami takimi jak
benzyna czy trójchloroetylen spowoduje pogorszenie oraz
pękanie pierścieni.

Przedmuchaj łańcuch napędowy sprężonym powietrzem
natychmiast po wyczyszczeniu.

Kompletne czyszczenie i osuszanie łańcucha zajmuje
10 minut.

●Aplikuj olej od stron zewnętrznych sworzni. Olej będzie przesiąkał do
sworzni wewnątrz oraz przepustów izolacyjnych. Smarując olejem same
pierścienie, będą one pokryte tylko olejem.
●Zetrzyj zbędny nadmiar oleju.

Hamulce
Sprawdź Poziom Płynu Hamulcowego (wężyki i rurki)

●Naciśnij dźwignię lub/i pedał hamulca i sprawdź czy nie ma wycieków z
wężyków hamulcowych [A] i osprzętu.
*Jeśli płyn hamulcowy gdziekolwiek przecieka, sprawdź lub wymień
sprawiającą problem część.

Sprawdzenie Instalacji i Stan Uszkodzeń Wężyków
●Sprawdź przewody hamulcowe oraz osprzęt na wypadek pogorszenia się
ich stanu, pęknięć oraz oznak wycieków.
○Wysokie ciśnienie wewnątrz przewodu hamulcowego może spowodować
wycieki płynu [A] lub pęknięcia przewodu jeśli nie był poprawnie
zamontowany (utrzymywany w czystości). Zginaj i kręć przewodem
hamulcowym delikatnie, aby go przetestować.
*Wymień przewód jeśli posiada pęknięcia [B] lub wybrzuszenia [C]
widoczne.
*Dokręć jakiekolwiek poluzowane połączenia i śruby przelotowe.
Moment dokręcenia – Śruby Przelotowe Przewodów  
                      Hamulcowych: 34 Nm (3.5 kgf·m, 25ft·lb)

●Sprawdź kanały przelotowe przewodu hamulcowego.
*Jeśli jakiś kanał przelotowy przewodu jest nieprawidłowy, udrożnij przewód
hamulcowy aby spełniał swoje zadanie (zobacz Przewód, Linka oraz Sekcja
Udrażniania Gumowych Węży w rozdziale Załącznik).

Sprawdzenia Działania Hamulców
●Sprawdź funkcjonalność przedniego i tylnego hamulca poprzez jazdę
motocyklem na suchej drodze.
*Jeśli hamulce działają niedostatecznie, sprawdź cały układ hamulcowy.

!!UWAGA!!

Gdy sprawdzasz motocykl podczas jazdy, miej na uwadze
ruch uliczny, aby w razie czego zatrzymać pojazd
bezpiecznie i w bezpiecznym miejscu.

Sprawdzenie Poziom Płynu Hamulcowego
●Sprawdź poziom płynu hamulcowego w przednim oraz tylnym zbiorniczku
[A] czy jest on ponad najniższą linią [B].

Notatka
○Sprawdzając stan płynu hamulcowego w zbiorniczkach,  utrzymuj zbiorniki w poziomie przez przytrzymanie motocykla prostopadle do ziemi.

Narzędzie specjalne – Lewarek: 57001-1238

 

 

 

 

 

●Zdejmij pokrywkę pompy hamulca przedniego.
*Jeśli poziom płynu jest poniżej minimalnej kreski, napełnij zbiorniczek do
maksymalnej górnej kreski [A] w zbiorniczku [B].

!!UWAGA!!

Zmień płyn hamulcowy w całym układzie, jeśli płyn musi
być napełniony od nowa lecz typ i marka płynu obecnego w
układzie hamulcowym jest nieznana. Po zmianie płynu
hamulcowego uważaj aby od tego momentu lać (dolewać)
tylko i wyłącznie płyn tego samego typu i gatunku.

 
Zalecany płyn hamulca tarczowego
Gatunek:    DOT4

 

 

 

*Jeśli korek tylnego zbiorniczka płynu hamulcowego jest już odkręcony aby
napełnić płyn, postępuj zgodnie z poniższą procedurą aby zamontować
poprawnie korek zbiorniczka płynu hamulcowego poprawnie.
○Najpierw dokręć korek zbiorniczka płynu hamulcowego [B] zgodnie z
kierunkiem wskazówek zegara [C] ręką, aż wyczujesz opór; wówczas dokręć
jeszcze korek o dodatkowe 1/6 obrotu [D] przytrzymując dodatkowo
zbiorniczek płynu [A] drugą ręką.

Przegląd Bieżni Klocków Hamulcowych
Zgodnie z diagramem konserwacji okresowych, sprawdź zużycie bieżni
klocków hamulcowych.
●Zdemontuj klocki hamulcowe.
●Zmierz grubość bieżni [A] klocków suwmiarką.
*Jeśli grubość bieżni któregokolwiek klocka jest mniejsza niż limit
Serwisowy [B], wymień komplet klocków.
Zmierz części [C]

Grubość bieżni klocka hamulcowego
Standard:                         5.15 mm (0.203 in.)

Limit Serwisowy:          1 mm (0.04 in.)

 

 

 

Sprawdzenie Działania Włączników Światła STOP
Sprawdzenie włączania przedniego STOP

●Włącz zapłon kluczykiem w stacyjce.
●Światło STOP powinno włączyć się kiedy dźwignia hamulca jest
pociągnięta lub kiedy dźwignia hamulca pokona odcinek około 10 mm (0.39
in.) [A] od momentu pociągnięcia jej.

Sprawdzenie włączania tylnego STOP
● Włącz zapłon kluczykiem w stacyjce.
●Sprawdź działanie tylnego światła STOP przez wdepnięcie pedału
hamulca. Tylne światło STOP powinno się zapalić.
*Jeśli jednak tak się nie dzieje, wyreguluj czasy włączania się światła STOP.
Czas włączania tylnego STOP
Standardowo: po około 15 mm (0.59 in.) skoku pedału [A]

Ustawianie czasów zapalania się tylnego światła STOP
Czasy tylnego światła STOP ustawia się zmieniając pozycję tylnego
włącznika [A] światła STOP.
●Dostosuj pozycję włącznika światła STOP w ten sposób, że światło hamulca
zapala się po określonym skoku pedału przez pokręcenie śrubą nastawczą [B]
[C] Światło zapala się wcześniej.
[D] Światło zapala się później.

Ostrzeżenie

Aby uniknąć uszkodzenia połączeń elektrycznych wewnątrz
włącznika, bądź pewny, że podczas regulacji obudowa [A]
włącznika pozostaje w bezruchu.

 

Zawieszenie
Sprawdzenie Funkcjonalności Przedniego Widelca/Tylnego
Amortyzatora

●Pompuj widelcem w dół i w górę [A] 4 lub 5 razy i sprawdź płynność suwu
zawieszenia.
*Jeśli zawieszenie nie porusza się płynnie lub hałasuje, sprawdź poziom oleju
w widelcu lub zakleszczenie się widelca (zobacz Wymiana Oleju Przedniego
Widelca w rozdziale Zawieszenie).
●Pompuj siedzeniem w dół i w górę [A] 4 lub 5 razy i sprawdź płynność
suwu zawieszenia.
*Jeśli amortyzator nie porusza się płynnie lub hałasuje, sprawdź wyciek
oleju (zobacz Sprawdzenie Wycieku Oleju Tylnego Amortyzatora) lub zaciski
amortyzatora.

Sprawdzenie Wycieku Oleju Przedniego Widelca
●Wizualnie sprawdź przedni widelec na okoliczność wycieków [A].
*Jeśli wycieki są widoczne, wymień lub napraw wadliwe części.

 

 

Sprawdzenie Wycieku Oleju Tylnego Amortyzatora
●Wizualnie sprawdź amortyzator na okoliczność wycieków [A].
*Jeśli wycieki są widoczne, wymień amortyzator na nowy.

 

 

 

Sprawdzenie Działania Wahacza Tylnego Amortyzatora
●Zdejmij dolne owiewki (zobacz Zdejmowanie Owiewek w rozdziale Rama).
●Pompuj siedzeniem w dół i w górę 4 lub 5 razy aby sprawdź płynność suwu
zawieszenia.
*Jeśli wahacz [A] nie porusza się płynnie lub hałasuje, sprawdź spinki oraz
łożyska (zobacz Sprawdzenie Tulei, Łożysk Wahacza w rozdziale
Zawieszenie).

 

Smarowanie Łożysk oraz Tulei Wahacza Amortyzatora
●Wymontuj wahacz (zobacz Zdejmowanie Wahacza w rozdziale
Zawieszenie).
●Przy użyciu środka czyszczącego, wymyj tuleje oraz łożyska i osusz je
dokładnie.
●Zastosuj dwusiarczek molibdenu na wewnętrznych powierzchniach łożysk
igiełkowych i zewnętrznych obwodach tulei.
●Zastosuj cienką powłokę smaru na krawędziach smarnych uszczelki [A].

 

Sprawdzenia Działania Drążka Kierowniczego (wiązadła)
● Zdejmij dolne owiewki (zobacz Zdejmowanie Owiewek w rozdziale Rama).
●Pompuj siedzeniem w dół i w górę 4 lub 5 razy aby sprawdź płynność suwu
zawieszenia.
*Jeśli drążek wiązarowy [A] nie porusza się płynnie lub hałasuje, sprawdź
spinki oraz łożyska wahacza amortyzatora (zobacz Sprawdzenie Łożysk oraz
Tulei Wahacza Amortyzatora w rozdziale Zawieszenie).

 

Smarowanie Łożysk Igiełkowych Wahacza Wleczonego
●Wymontuj wahacz wleczony (zobacz Demontaż Wahacza Wleczonego w
rozdziale Zawieszenie).
●Nałóż cienką warstwę smaru na wewnętrzną powierzchnię [A] łożysk
igiełkowych.

 

 

Układ kierowniczy
Sprawdzenie Luzu Układu Kierowniczego
Sprawdź luz układu kierowniczego

●Sprawdź układ kierowniczy
○Podnieś przednie koło używając lewarka.
Narzędzie specjalne – Lewarek: 57001-1238

○Z przednim kołem zwróconym przed siebie prosto, na przemian popychaj
każdy koniec kierownicy. Przednie koło powinno huśtać się w pełni gładko w
prawo i lewo pod wpływem siły grawitacji do momentu uderzenia w
hamulec kierownicy.
*Jeśli koło zacina się lub zahacza się przed zatrzymaniem, układ kierowniczy
jest zbyt ciasny.
●Stań z przodu motocykla i chwyć za golenie widelców przy samej osi.
●Wyczuj luzy układu kierowniczego przez ciągnięcie [B] i pchanie [A]
widelców.
*Jeśli wyczuwasz luz, układ kierowniczy jest za bardzo luźny.

Notatka
○Przewody i instalacja będą miały jakiś wpływ na ruch widelca, które trzeba wziąć pod uwagę. Upewnij się, że przewody oraz instalacja są właściwie poukładane.
○Łożyska muszą być w bardzo dobrej kondycji i właściwie nasmarowane w celu poprawności jakichkolwiek testów.

Korygowanie luzu układu kierowniczego
*Wyreguluj układ kierowniczy jeśli to konieczne.
●Zdejmij:
Kierownicę (zobacz Zdejmowanie Kierownicy w rozdziale Układ
Kierowniczy).
Boczne osłony (zobacz Zdejmowanie Osłon w rozdziale Rama).
Siedzenie (zobacz Zdejmowanie Siedzenia w rozdziale Rama).
Zbiornik paliwa (zobacz Zdejmowanie Zbiornika Paliwa w rozdziale Układ
Paliwowy).
●Poluzuj:
Obie dolne śruby klamer trzymające widelce [A].
Główną nakrętkę trzonu kierownicy [B].

 

 

●Wyreguluj układ kierowniczy.
*Jeśli układ kierowniczy jest zbyt ciasny, poluzuj nakrętkę główki [A] o
ułamek obrotu.
*Jeśli układ kierowniczy jest zbyt luźny, dokręć nakrętkę główki [A] o
ułamek obrotu.
Narzędzie specjalne - Klucz śruby główki kierownicy
                                                                               57001-1100 [B].

Notatka
○Obróć nakrętkę główki maksymalnie o 1/8 obrotu.

Moment dokręcenia – Nakrętka Regulacyjna Układu Sterowniczego:                                                                                 4.9 N·m (0.50 kgf·m, 43 in·lb,)

●Dokręć nakrętkę główki układu kierowniczego [B] oraz dolne śruby
klamer widelców [A].
Momenty dokręcenia – Nakrętka główki układu kierowniczego:
                                                                             39 N·m (4.0 kgf·m, 29 ft·lb)

                                                                          Dolne śruby klamer widelca:
                                                                               23 N·m (2.3 kgf·m,17 ft·lb)

●Sprawdź ponownie układ kierowniczy.
*Jeśli układ kierowniczy jest nadal zbyt ciasny lub za luźny, powtórz
czynności regulacyjne.

Smarowanie Trzonu Układu Kierowniczego
●Wymontuj trzon układu sterowniczego (zobacz Zdejmowanie Trzony
Układu Sterowniczego w rozdziale Układ kierowniczy).
●Używając rozpuszczalnika, umyj górne i dolne rolki stożkowe w koszykach
oraz wytrzyj górną i dolną bieżnie, które są naciskane do głównej rury
ramy, usuwając smar i brud.
●Sprawdź wizualnie bieżnie i rolki.
*Wymień łożyska stożkowe jeśli noszą ślady zużycia lub są uszkodzone.
●Wepchnij dolne i górne łożyska stożkowe [A] w łoża ze smarem oraz
zastosuj cienką powłokę smaru w górne i dolne bieżnie łożysk.
●Zamontuj trzon układu kierowniczego oraz wyreguluj go (zobacz
Sprawdzenie Luzu Układu Sterowniczego).

 

Instalacja elektryczna
Sprawdzenie Przerwy Świecy Zapłonowej

●Zmierz przerwę [A] przy pomocy szczelinomierza.
●Jeśli przerwa jest niepoprawna, ostrożnie odegnij/dognij boczną elektrodę
[B] aby uzyskać poprawną przerwę.

Przerwa świecy zapłonowej 0.6 ~ 0.7 mm (0.024 ~ 0.028 in.)

 

 

Sprawdzenie Działania  Świateł i Przełączników
Krok Pierwszy
● Włącz zapłon kluczykiem w stacyjce.
● Światła powinny zapalić się zgodnie z poniższą tabelą.

Przednie pozycyjne [A]

świeci się

Tylne pozycyjne [B]

świeci się

Kontrolka luzu [C]

świeci się

Kontrolka ciśnienia oleju [D]

świeci się

Kontrolka temperatury silnika [E]

świeci się

*Jeśli światła się nie włączają, sprawdź lub wymień następujące elementy.
Akumulator (zobacz Użycie Akumulatora w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
Odpowiednia żarówka ( zobacz System Oświetlenia w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
Deska rozdzielcza ze względu na podświetlenie zegarów (zobacz Deska
Rozdzielcza w rozdziale Instalacja Elektryczna).
Deska rozdzielcza ze względu na kontrolkę luzu (zobacz Deska
Rozdzielcza w rozdziale Instalacja Elektryczna).
Deska rozdzielcza ze względu na kontrolkę ciśnienia oleju (zobacz
Deska Rozdzielcza w rozdziale Instalacja Elektryczna).
Deska rozdzielcza ze względu na kontrolkę temperatury wody (zobacz Deska Rozdzielcza w rozdziale Instalacja Elektryczna).
Główny bezpiecznik 30A oraz bezpiecznik tylnego światła 10A (zobacz Bezpieczniki w rozdziale Instalacja Elektryczna).
Stacyjka (zobacz Przegląd Włącznika w rozdziale Instalacja Elektryczna).
Instalacja elektryczna (zobacz Przegląd Instalacji w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
●Wyłącz zapłon kluczykiem w stacyjce.
●Wszystkie światła powinny zgasnąć (zobacz Przegląd Włącznika w
rozdziale Instalacja Elektryczna).
*Jeśli światła nie chcą się wyłączyć, wymień stacyjkę.

Krok Drugi
●Przełącz kluczyk w stacyjce w pozycję P (Parkowanie). Wciśnij kluczyk do
oporu a następnie przekręć w prawo.
●Przednia oraz tylna pozycja powinny się świecić.
*Jeśli światła nie chcą się włączyć, sprawdź lub wymień następujący
element.
Stacyjka (zobacz Przegląd Włącznika w rozdziale Instalacja Elektryczna).

Krok Trzeci
●Przełącz wyłącznik kierunkowskazów [A] (w prawo lub lewo).
●Prawe lub lewe światła kierunkowskazów [B] (przód oraz tył) zgodnie z
pozycją przełącznika powinny błyskać.
●Kontrolka kierunkowskazów [C] na desce rozdzielczej powinna błyskać.
*Jeśli światła nie rozbłyskują, sprawdź lub wymień następujące elementy.
Żarówki kierunkowskazów (zobacz System Oświetlenia w rozdziale
Instalacja Elektryczna).
Deska rozdzielcza ze względu na kontrolkę kierunkowskazów (zobacz
Deska Rozdzielcza w rozdziale Instalacja Elektryczna).
Bezpiecznik przerywacza kierunkowskazów 10A (zobacz Bezpieczniki w
rozdziale Instalacja Elektryczna).
Włącznik kierunkowskazów (zobacz System Oświetlenia w rozdziale
Instalacja Elektryczna).
Przerywacz kierunkowskazów (zobacz System Oświetlenia w rozdziale
Instalacja Elektryczna).
Instalacja elektryczna (zobacz Przegląd Instalacji w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
●Wciśnij przycisk kierunkowskazów.
●Światła kierunkowskazów oraz kontrolka powinny się wyłączyć.
*Jeśli światła nie chcą się wyłączyć, sprawdź lub wymień następujące
elementy.
Przełącznik/wyłącznik kierunkowskazów (zobacz System Oświetlenia w
rozdziale Instalacja Elektryczna).
Przerywacz kierunkowskazów (zobacz System Oświetlenia w rozdziale Instalacja Elektryczna).

Krok Czwarty
●Ustaw przełącznik świateł [A] w pozycję świateł krótkich.
●Uruchom silnik.
●Przednie światło krótkie oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej powinno
być włączone.
*Jeśli przednie światło krótkie oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie
chce się świecić, sprawdź lub wymień następujące elementy.
Żarówka przedniego światła mijania (zobacz System Oświetlenia w
rozdziale Instalacja Elektryczna).
Żarówka oświetlenia tablicy rejestracyjnej
Bezpiecznik 10A przednich świateł
(zobacz Bezpieczniki w rozdziale
Instalacja Elektryczna).
Przełącznik świateł (zobacz Przegląd Włącznika w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
Instalacja elektryczna (zobacz Przegląd Instalacji w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
● Ustaw przełącznik świateł [A] w pozycję świateł drogowych.
●Przednie światła mijania [A] i drogowe [B] oraz oświetlenie tablicy
rejestracyjnej [C] powinny świecić.
●Kontrolka świateł drogowych [D] powinna się świecić.
*Jeśli przednie światło długie lub/i kontrolka światła długiego oraz
oświetlenie tablicy rejestracyjnej nie chce się świecić, sprawdź lub wymień następujące elementy.
Żarówka przedniego światła drogowego (zobacz System Oświetlenia w
rozdziale Instalacja Elektryczna).
Żarówka oświetlenia tablicy rejestracyjnej
Przełącznik świateł (zobacz Przegląd Włącznika w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
●Wyłącz silnik wyłącznikiem zapłonu w prawej manetce.
●Światła mijania oraz drogowe, podświetlenie tablicy rejestracyjnej nadal
powinny się świecić.
*Jeśli przednie światła, oświetlenie tablicy oraz kontrolka światła drogowego
wyłączyły się, sprawdź lub wymień następujące elementy.
Przednie światła lub kontrolka (zobacz System Oświetlenia w rozdziale
Instalacja Elektryczna).
Żarówka oświetlenia tablicy rejestracyjnej
●Wyłącz zapłon kluczykiem w stacyjce.
●Przednie światła, oświetlenie tablicy oraz kontrolka światła drogowego
powinny się wyłączyć.

 

Sprawdzenie Ustawienia Przednich Świateł
●Sprawdź ustawienie promienia przedniego światła
*Jeśli promień przednich świateł wybiega drastycznie do przodu,
wypoziomuj promień.

Ustawianie poziomu promienia przedniego światła
●Włóż typowy śrubokręt do nastawiacza od spodu przedniego światła i kręć
nastawiaczem [A] na obudowie lampy motocyklem skierowanym do
punktów przed sobą. Kręć ustawiaczem zgodnie z kierunkiem wskazówek
zegara poruszając promień przedniego światła w lewo.

Ustawianie pionu promienia przedniego światła
●Włóż typowy śrubokręt do nastawiacza w wycięciu deski rozdzielczej i kręć ustawiaczem pionowym [B] na obudowie przedniego światła ustawiając
przednie światła w pionie.

Notatka
○Na światłach długich, najjaśniejszy punkt powinien być nieznacznie, poniżej poziomu motocykla na kołach i siedzącym kierowcą. Dostosuj przednie światło według miejscowych przepisów.

Sprawdzenie Działania Włącznika Podpórki Bocznej
●Sprawdź działanie wyłącznika podpórki bocznej [A] zgodnie z tabelką
poniżej.

Działanie wyłącznika podpórki bocznej

Bok podpórki

Pozycja biegu

Dźwignia sprzęgła

Start silnika

Bieg silnika

Góra

Luz

Zwolniona

Uruchamianie

Pracuje

Góra

Luz

Pociągnięta

Uruchamianie

Pracuje

Góra

Na biegu

Zwolniona

Nie startuje

Pracuje

Góra

Na biegu

Pociągnięta

Uruchamianie

Pracuje

Dół

Luz

Zwolniona

Uruchamianie

Pracuje

Dół

Luz

Pociągnięta

Uruchamianie

Pracuje

Dół

Na biegu

Zwolniona

Nie startuje

Zatrzymany

Dół

Na biegu

Pociągnięta

Nie startuje

Zatrzymany

*Jeśli wyłącznik podpórki bocznej nie dział, sprawdź lub wymień
następujące elementy.
Akumulator (zobacz Użycie Akumulatora w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
Główny bezpiecznik 30A (zobacz Bezpieczniki w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
Bezpiecznik zapłonu 10A (zobacz Bezpieczniki w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
Stacyjka (zobacz Przegląd Włącznika w rozdziale Instalacja Elektryczna).
Wyłącznik podpórki bocznej (zobacz Przegląd Włącznika w rozdziale
Instalacja Elektryczna).
Wyłącznik gaszenia silnika (zobacz Przegląd Włącznika w rozdziale
Instalacja Elektryczna).
 Przycisk rozrusznika (zobacz Przegląd Włącznika w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
Przekaźnik rozrusznika (zobacz Sprawdzenie Przekaźnika Rozrusznika w
rozdziale Instalacja Elektryczna).
Skrzynka bezpieczników (zobacz Skrzynka Bezpieczników w rozdziale
Instalacja Elektryczna).
Instalacja elektryczna (zobacz Przegląd Instalacji w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
*Jeśli wszystkie części są w dobrym stanie, wymień moduł zapłonowy.

Sprawdzenie Działania Wyłącznika Gaszenia Silnika
Krok Pierwszy

●Włącz zapłon kluczykiem w stacyjce.
●Ustaw bieg neutralny (LUZ).
●Przełącz przycisk gaszenia silnika w pozycję stop [A].
●Wciśnij przycisk rozrusznika.
●Silnik nie powinien się uruchomić.
*Jeśli silnik się uruchamia, sprawdź lub wymień następujące elementy.
Wyłącznik gaszenia silnika (zobacz Przegląd Włącznika w rozdziale
Instalacja Elektryczna).

Krok Drugi
●Włącz zapłon kluczykiem w stacyjce.
●Ustaw bieg neutralny (LUZ).
●Przełącz przycisk gaszenia silnika w pozycję start [B].
●Wciśnij przycisk rozrusznika i uruchom silnik.
●Wciśnij przycisk gaszenia silnika na pozycję stop.
●Silnik powinien zatrzymać się natychmiast.
*Jeśli silnik się nie zatrzymał, sprawdź lub wymień następujące elementy.
Wyłącznik gaszenia silnika (zobacz Przegląd Włącznika w rozdziale
Instalacja Elektryczna).
*Jeśli przycisk gaszenia silnika jest w dobrym stanie, wymień moduł
zapłonowy.

Inne
Smarowanie Części Podwozia

●Przed posmarowaniem każdej części wyczyść zardzewiałe miejsca
zmywaczem do rdzy lub szczotką drucianą oraz zetrzyj stary smar, olej,
brud lub zabrudzenia.

Notatka
Gdy tylko motocykl był używany w trakcie deszczu lub w złych warunkach atmosferycznych, wymyj go sprężoną wodą i przystąp do ogólnego smarowania.

Sworznie: Smaruj olejem motocyklowym.

Przegub Pręta Tylnego Hamulca.

Punkty: Posmaruj smarem.
Wewnętrzna linka sprzęgła, górna i dolna końcówka [A]
Wewnętrzne linki gazu, górna i dolna końcówka
Wewnętrzna linka ssania, górna i dolna końcówka
Oś dźwigni sprzęgła (zastosuj smar silikonowy)
Oś dźwigni hamulca (zastosuj smar silikonowy)
Oś pedału hamulca
Podpórka boczna
Oś wspornika amortyzatora
Oś wahacza wleczonego
Sprzęg w obudowie szybkościomierza

Linki: Smaruj smarem do linek.
Linka ssania
Linki przyśpieszenia (gazu)
Linka sprzęgła
●Smaruj linki metodą sączenia oleju pomiędzy linką a obudową linki.
○Linki można smarować przez użycie ogólno dostępnej smarownicy w
aerozolu z wężykiem.
●Przy wymontowanej lince po obu stronach, sama linka powinna poruszać się płynnie [A] wewnątrz pancerza.
*Jeśli linka nie porusza się płynnie po nasmarowaniu, linka może być
przetarta [B] lub pancerz może być poskręcany lub uszkodzony [C], należy
wymienić linkę.

Sprawdzenie Połączeń Śrub oraz Nakrętek
●Sprawdź połączenia śrub oraz nakrętek wypisanych poniżej. Sprawdź
również szpilki szprych, czy każda jest na swoim miejscu i w dobrym stanie.

Notatka
○Mocowania silnika sprawdzaj wówczas, kiedy silnik jest zimny (w temperaturze pokojowej).

*Jeśli są jakieś luźne połączenia, poluzuj je i dokręć w odpowiedniej kolejności
i z odpowiednią siłą. Przenieś się do odpowiedniego rozdziału opisującego
momenty dokręcania. Jeśli momentów dokręcania nie ma w odpowiednim
rozdziale zobacz Tabelę Standardowych Momentów Dokręcania. Każdą
śrubę/nakrętkę najpierw odkręć ½ obrotu a następnie zakręć ją.
*Jeśli zawleczki są uszkodzone wymień je na nowe.

Do sprawdzenia: nakrętki, śruby oraz połączenia
Koła:

Nakrętka przedniej ośki
Śruba zaciskowa przedniej ośki
Nakrętka tylnej ośki
Śruba ośki tylnego zacisku

Hamulce:
Śruby zaciskowa głównego cylindra
Nakrętka ośki dźwigni hamulca
Śruba zaciskowa drążka pedału hamulca
Śruba zaciskowa drążka krzywki
Zawleczka łącząca pręt hamulca
Momenty nakrętek wężyków
Momenty śrub zacisków wężyków

Zawieszenie:
Wszystkie śruby zacisku przedniego widelca
Śruby montażowe przedniego błotnika
Śruby montażowe tylnego amortyzatora
Śruba wałka ośki wahacza amortyzatora

Układ kierowniczy:
Nakrętka główki trzonu
Śruby montażowe kierownicy

Silnik:
Nakrętki i śruby montażowe silnika
Śruba dźwigni zmiany biegów
Nakrętki i śruby montażowe tłumika
Nakrętki trzymające rurę wydechową
Śruba zaciskowa łączenia tłumika
Śruba zaciskowa trzymająca dźwignię sprzęgła
Nakrętka sworznia dźwigni sprzęgła

Inne:
Nakrętka sworznia podpórki bocznej
Śruby montażowe podpórek przednich podnóżków
Śruby montażowe tylnej ramy

Wymiana części
Wymiana wężyka paliwowego

●Wymontuj zbiornik paliwa (zobacz Demontaż Zbiornika Paliwa w rozdziale
Układ Paliwowy).
●Zsuń zaciski z końców wężyków zbiornika i gaźnika.
●Wymień wężyk paliwowy na nowy.
●Ściśnij wężyk zaciskami.

Wymiana Elementów Filtra Powietrza

Notatka
Jeśli ponowne czyszczenie otwiera pory gąbki, wymieniaj ten element okresowo. Jeśli również są jakieś braki w materiałach elementów lub jakiekolwiek uszkodzenia elementów, wymień elementy na nowe.

!!UWAGA!!

Jeśli brud oraz kusz dostaje się w łatwy sposób do
przepustnicy, może ona zostać zablokowana,
prawdopodobnie powodując wypadek.

Ostrzeżenie

Jeśli brud przedostaje się do silnika, nadmiernie się
zużywa i prawdopodobnie silnik ulegnie uszkodzeniu.

Wymiana Płynu Chłodniczego
Spuszczanie chłodziwa

Chłodziwo powinno być zmieniane okresowo dla zapewnienia silnikowi
długiego życia.

Ostrzeżenie

Używaj chłodziwa zawierającego środek hamujący korozje,
wyprodukowanego szczególnie dla chłodnic i silników
aluminiowych zgodnie z instrukcją producenta (zobacz 
Napełnianie Chłodziwa).

!!UWAGA!!

Aby uniknąć poparzenia nie odkręcaj korka chłodnicy oraz
nie próbuj wymieniać chłodziwa, kiedy silnik jest nadal
gorący.
Zaczekaj aż ostygnie.
Chłodziwo na oponach sprawia, że stają się one śliskie i
mogą spowodować wypadek lub zranienie. Natychmiast
wytrzyj lub wymyj chłodziwo, które wylało się na ramę i
inne pomalowane części. Ponieważ chłodziwo jest szkodliwe
dla ludzkiego organizmu, nie pij go.

●Postaw motocykl prostopadle do ziemi (podłoża).
●Zdejmij dolną osłonę silnika (pług) (zobacz Zdejmowanie Osłony Silnika w
rozdziale Rama).
●Połóż naczynie pod pompą wody [A].
●Wykręć śrubę spustową [B] i spuść chłodziwo.
●Odkręć i zdejmij lewą niską owiewkę silnika (zobacz Zdejmowanie
Niższych Owiewek w rozdziale Rama).

●Odkręć korek chłodnicy [A] w dwóch krokach. Najpierw przekręć korek
odwrotnie do ruchu wskazówek zegara do momentu oporu i poczekaj kilka
sekund. Następnie wciśnij i odkręć korek w tym samym kierunku.
○Chłodziwo powinno być spuszczone z chłodnicy i silnika.
●Zdejmij lewą osłonę (zobacz Zdejmowanie Osłon Bocznych w rozdziale
Rama).

●Ściągnij wężyk odpowietrzający [A], wykręć śruby [B] i zdejmij zbiornik
rezerwy płynu [C] z przymocowanym niżej wężykiem.
●Odkręć korek [D] i wylej chłodziwo do przygotowanego wcześniej
pojemnika.
●Sprawdź stare chłodziwo, jaki ma kolor oraz zapach.

 

Napełnianie układu chłodzenia
●Wkręć śrubę spustową [A]. Uszczelkę zawsze wymieniaj na nową.
●Dokręć śrubę z odpowiednią siłą.
Moment dokręcenia – Śruba spustowa chłodziwa:
                                                  11 N·m (1.1 kgf·m, 95 in·lb)

 

 

●Napełnij [A] układ chłodzenia przez górny wlew do końca szyjki [B]
odpowiednim chłodziwem [C] i zakręć korek obracając go zgodnie z ruchem
wskazówek zegara około ¼ obrotu.

Notatka
Chłodziwo wlewaj powoli, aby powietrze mogło dokładnie wylecieć z chłodnicy i silnika.
○Korek wlewu musi być zakręcany w dwóch krokach. Po pierwsze, wkręcaj korek zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara a następnie wciśnij go i dokręć do końca.

Ostrzeżenie

Miękka lub destylowana woda musi zostać użyta z płynem
przeciwzamarzającym (zobacz Specyfikacja) w układzie
chłodzenia. Jeśli użyjesz samej twardej wody w układzie,
spowoduje to gromadzenie się kamienia w kanałach
wodnych i znacznie zmniejszy wydajność układu
chłodzącego.

Proporcje mieszanki wody i chłodziwa
Miękka Woda                        50%
Chłodziwo                               50%
Temperatura zamarzania       -35˚C (-31˚F)
Ilość całkowita                                 1.7L (1.8US qt)

Notatka
Wybierz odpowiedni skład mieszanki chłodzącej zalecanej przez producenta w instrukcji.

●Odpowietrz układ chłodzący przez uruchomienie silnika.
○Uruchom silnik z odkręconym korkiem wlewu chłodziwa do czasu aż nie
będzie widocznych bąbelków powietrza [A].
○Popukaj wężyki chłodnicy aby wymusić jakiekolwiek pozostałe bąbelki
powietrza na zewnątrz.
○Wyłącz silnik i dolej chłodziwo do górnej wąskiej szyjki wlewu.
●Zakręć korek chłodnicy.
●Odkręć korek zbiorniczka rezerwy.
●Napełnij zbiorniczek rezerwy chłodziwem do górnego poziomu H [A] i
zakręć korek.

Ostrzeżenie

Nie wlewaj więcej chłodziwa ponad poziom H.

 

Wymiana Pierścieni Gumowych i Wężyków Chłodnicy
●Spuść chłodziwo (zobacz Spuszczanie Chłodziwa).
●Zdejmij:
Osłony boczne niskie (zobacz Zdejmowanie Niskich Osłon Bocznych w
rozdziale Rama).
Fajki świec zapłonowych
Osłona obudowy termostatu [A]
Rurki [B]
Wężyki [C]
Pierścienie uszczelniające [D]
do głowicy [E]
do gaźnika [F]
do cylindra [G]
●Zastosuj smar na nowych pierścieniach uszczelniających i załóż je.
●Załóż wężyki i zaciśnij klamry poprawnie.
●Nalej chłodziwo (zobacz Napełnianie Chłodziwa).
●Sprawdź układ chłodzący na okoliczność wycieków.

 

 

 

Zmiana Oleju w Silniku

Notatka
Pamiętaj aby wymieniac olej oraz filtr oleju regularnie co 10,000 km lub raz na rok, przed rozpoczęciem sezonu motocyklowego.

●Rozgrzej silnik aby olej się podgrzał i podniósł ewentualny osad. Następnie
wyłącz silnik.
●Ustaw motocykl prostopadle do podłoża i podłóż pod silnik miskę lub inne
naczynie.
●Wykręć korek spustowy oleju [A] i pozwól olejowi spłynąć do końca.
●Jeśli filtr oleju nie był wcześniej zmieniany, wymień go na nowy.
●Sprawdź uszczelkę korka spustu oleju na okoliczność zniszczeń.
*Wymień uszczelkę korka spustu oleju na nową jeśli jest uszkodzona.
●Po spłynięciu oleju do końca wkręć korek spustowy oleju z uszczelką  i
dokręć go.

Moment dokręcenia – Śruba Spustowa Oleju:
                                       29 Nm (3.0 kgf-m, 22 ft-lb)

●Napełnij silnik dobrej jakości olejem silnikowym motocyklowym,
wyszczególnionym w tabeli.
Moment dokręcenia – Korek wlewu oleju:
                            1.5 Nm (0.15 kgf-m, 13 in-lb)

●Sprawdź poziom oleju.

Olej silnikowy
    Gatunek:          API SE, SF, SG lub
                                  API SH lub SJ z JASO MA
    Lepkość:            SAE 10W40
    Pojemność:      2.8 L (Jeśli filtr nie zmieniony)
                                 3.0 L (Jeśli filtr zmieniony)
                                 3.4 L (Jeśli silnik jest kompletnie suchy)

Notatka
Pomimo, że olej silnikowy 10W-40 jest rekomendowanym olejem pracującym w różnych warunkach, może zajść potrzeba zmiany lepkości oleju przez warunki atmosferyczne panujące w twoim miejscu zamieszkania.

Wymiana Filtra Oleju
● Ustaw motocykl prostopadle do podłoża.
●Zdejmij dolną osłonę silnika (pług).
●Spuść olej z silnika (zobacz Zmiana Oleju w Silniku).
●Użyj klucza do filtra [A] na filtrze oleju [B], i odkręć go.

Narzędzie specjalne – Klucz Filtra Oleju: 57001-1249

●Wymień filtr oleju na nowy.
●Zastosuj odrobiny oleju na uszczelkę filtra przed przykręceniem go.
●Dokręć filtr oleju kluczem do filtra oleju lub ręką od 3 do 4 obrotów po
zetknięciu uszczelki z silnikiem.
Moment dokręcenia – Filtr Oleju: 17 Nm (1.7 kgf-m, 12.5 ft-lb)

●Nalej konkretnego oleju w odpowiedniej ilości (zobacz Zmiana Oleju w
Silniku).
●Rozgrzej silnik gruntownie i sprawdź czy olej nigdzie nie wycieka.

Zmiana Wężyka Hamulcowego

Ostrzeżenie

Płyn hamulcowy bardzo szybko niszczy lakier oraz
plastikowe powierzchnie: rozlany płyn powinien zostać
natychmiast, usunięty/wytarty mokrą szmatką.

●Gdy zdejmujesz wężyki hamulcowe, bądź ostrożny by nie rozlać płynu na
lakier lub plastiki.
●Gdy zdejmujesz wężyki hamulcowe, chwilowo zabezpiecz końce wężyka dla
jak najmniejszej straty płynu.
●Są również uszczelki na każdej stronie wężyka. Zastąp je nowymi w trakcie
montażu.
●Kiedy zakładasz wężyk, unikaj mocnych zagięć, skręceń, spłaszczeń lub
wykrzywień i układania wzdłuż instalacji. Kable oraz Układanie Przewodów
Hamulcowych w rozdziale Załącznik.
●Dokręć śruby przelotowe wężyków odpowiednim momentem.
Moment dokręcenia – Śruby Przelotowe Wężyków:
                                                    34 Nm (3.5 kgf·m, 25 ft·lb)

●Odpowietrz instalację hamulcową po zamontowaniu przewodu
hamulcowego.

Zmiana Płynu Hamulcowego
●Odkręć zbiorniczek płynu hamulcowego.
●Zdejmij pokrywkę zbiorniczka.
●Zdejmij gumową osłonkę z zaworu odpowietrzającego [A] na zacisku
hamulcowym.
●Wciśnij przeźroczysty wężyk [B] do zaworu odpowietrznika a drugi koniec
wężyka włóż do naczynia.
●Napełnij zbiorniczek świeżym płynem hamulcowym.
●Zmień płyn hamulcowy jak pokazano na rysunku:
●Powtarzaj tę operację do momentu wypłynięcia świeżego płynu
przeźroczystym wężykiem lub jeśli kolor płynu się zmienił.

Notatka
Poziom płynu musi być często sprawdzany podczas wymiany i dopełniany świeżym. Jeśli płyn w zbiorniczku się skończy podczas zmiany płynu, hamulce trzeba będzie odpowietrzać za każdym razem, kiedy powietrze dostanie się do przewodu hamulcowego.

1.Odkręć zawór odpowietrznika [A].
2.Wciśnij dźwignię hamulca i nie puszczaj jej [B].
3.Zakręć zawór odpowietrznika [C].
4.Puść dźwignię hamulca [D].

●Zdejmij przeźroczysty plastikowy wężyk.
●Przykręć zawór odpowietrznika odpowiednim momentem i załóż gumową
osłonkę.
Moment dokręcenia – Zawór Odpowietrznika Zacisku:
                                                          7.8 Nm (0.8 kgf·m, 69 in·lb)

Postępuj zgodnie z poniższą procedurą aby poprawnie zakręcić korek
zbiornika płynu hamulcowego.
Najpierw, dokręć korek zbiorniczka [B] z ruchem wskazówek zegara [C],
ręką do wyczucia oporu; następnie dokręć korek dodatkowo 1/6 obrotu [D]
przytrzymując zbiornik ręką [A].
●Po wymianie płynu, sprawdź czy hamulec działa poprawnie (silnie), nie
ślizga się i nie wycieka płyn.
*Jeśli to konieczne, odpowietrz przewody hamulcowe.

Odpowietrzanie Instalacji Hamulcowej
Płyn hamulcowy ma bardzo niski współczynnik sprężania, tak więc
jakikolwiek ruch dźwigni hamulca przenoszony jest na mechanizm
hamujący zacisku. Jednakże powietrze jest bardzo łatwo ścisnąć. Gdy
powietrze znajdzie się w instalacji hamulcowej, ruch dźwigni hamulca
częściowo będzie użyty do jego ściśnięcia. To sprawi, że dźwignia stanie się
gąbczasta (miękka) a hamulec straci siłę hamującą.

!!UWAGA!!

Bądź świadom, by odpowietrzyć układ hamulcowy gdy
działanie dźwigni stanie się miękkie lub gąbczaste po
wymianie płynu lub instalacja hamulcowa została z
jakiegoś powodu poluzowana.

●Odkręć korek zbiorniczka i napełnij go świeżym płynem hamulcowym do
górnej linii zbiorniczka.
●Gdy korek zbiornika jest odkręcony, pompuj powoli dźwignią hamulca
kilka razy dopóki będą widoczne bąbelki powietrza wydobywające się z
dziurek na dnie zbiorniczka.
○W ten sposób odpowietrzysz główny cylinderek.

Notatka
Poziom płynu musi być często sprawdzany podczas wymiany i dopełniany świeżym. Jeśli płyn w zbiorniczku się skończy podczas zmiany płynu, hamulce trzeba będzie odpowietrzać za każdym razem, kiedy powietrze dostanie się do przewodu hamulcowego.
Pukaj lekko przewód hamulcowy od zacisku do zbiorniczka dla łatwiejszego odpowietrzania.

●Przykręć korek zbiorniczka płynu.
●Zdejmij gumową osłonkę z zaworu odpowietrzającego  na zacisku
hamulcowym.
● Wciśnij przeźroczysty wężyk do zaworu odpowietrznika a drugi koniec
wężyka włóż do naczynia.
●Odpowietrz zacisk jak pokazano i opisano:
●Powtarzaj tę operację do momentu, aż żadne bąbelki powietrza nie będą
wychodziły przeźroczystym wężykiem.
1. Pompuj dźwignią hamulca do momentu jej stwardnienia i tak ją trzymaj
[A].
2. Szybko odkręć i zamknij [B] zawór odpowietrzający cały czas trzymając wciśniętą dźwignię hamulca.
3. Puść dźwignię hamulca [C].
●Zdejmij przeźroczysty plastikowy wężyk z zaworu odpowietrznika.
●Przykręć zawór odpowietrznika odpowiednim momentem i załóż gumową
osłonkę.
Moment dokręcenia – Zawór Odpowietrznika Zacisku:
                                                          7.8 Nm (0.8 kgf·m, 69 in·lb)

●Sprawdź poziom płynu hamulcowego.
●Gdy odpowietrzanie jest ukończone, sprawdź czy hamulec działa
poprawnie (silnie), nie ślizga się i nie wycieka płyn.

Wymiana Gumowych Części Zacisku Hamulcowego
●Wymontuj zaciski (zobacz rozdział Hamulce).
●Wymień uszczelkę płynu [A] zgodnie z poniższymi warunkami:
○Płyn przecieka dookoła uszczelniacza
○Hamulce się przegrzewają.
○Jest zbyt duża różnica w zużyciu lewego i prawego uszczelniacza.
○Uszczelka zapiekła się na tłoczku.
*Jeśli wymieniłeś uszczelniacz płynu, wymień również uszczelkę kurzu.
●Po skończeniu wymiany, sprawdź efektywność hamulców.
●Wymień uszczelkę kurzu [B] jeśli jest strzaskana, obrzmiała lub inaczej
uszkodzona.

Wymiana Gumowych Części Głównego Cylinderka
●Zdemontuj główne cylinderki (zobacz Demontaż Głównych Cylinderków w
rozdziale Hamulce).
●Rozmontuj główny cylinderek (zobacz Rozmontowanie Głównego
Cylinderka w rozdziale Hamulce).
●Wymień części montażowe tłoczka by odnowić główne i podrzędne
miseczki.
● Po skończeniu wymiany, sprawdź efektywność hamulców.

Wymiana Świec Zapłonowych
●Zdemontuj:
Zdejmij osłony z lewej oraz prawej strony (zobacz Zdejmowanie Osłon
Bocznych w rozdziale Rama).
●Ostrożnie wyciągnij fajki ze świec i odkręć świece zapłonowe używając
właściwego narzędzia [A].

 

 

●Wymień świece zapłonowe i dokręć je odpowiednim momentem.
Moment dokręcenia – Świeca Zapłonowa:
                                  14 Nm (1.4 kgf·m, 10 ft·lb)

●Pewnie załóż fajki na świece zapłonowe.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
Design downloaded from free website templates.