System smarowania silnika

Smarowanie silnika

Od momentu zakręcenia rozrusznika aż do wyłączenia silnika, musi on być
non-stop smarowany. Jeśli z jakiegoś powodu olej nie dochodzi do wszystkich
smarowanych zakamarków silnika, wydatki i serwis będą nieuniknione.
Warto o tym pamiętać, aby tego uniknąć.
Nie od dzisiaj wiadomo jak ważne jest prawidłowe smarowanie silnika a co za
tym idzie, jego poprawna praca. Dlatego też, olej wraz z filtrem wymienia
się podczas każdego przeglądu okresowego. W manualu serwisowym
(serwisówka) znajdziesz wszystkie informacje, między innymi; jaki olej jest
najlepszy do twojego silnika motocykla. Warto jest również czasami
sprawdzać poziom oleju w silniku poprzez szklany miernik w pokrywie
sprzęgła lub poprzez bagnet jeśli silnik naszego rumaka jest w niego
wyposażony. Napisałem ”czasami”, ale oczywistym jest sprawdzanie
poziomu oleju za każdym razem kiedy wyjeżdżasz motocyklem. Kiedy
dokładniej przyjrzysz się (serwisówka), za co odpowiedzialny jest olej,
zrozumiesz, jak prosty a zarazem skomplikowany i ważny jest układ
smarowania silnika. Minimalizacja oporów tarcia jest bardzo ważna,
niemniej jednak jest to tylko jedno z jego odpowiedzialnych zadań jakie musi
wykonywać w twoim silniku. Na prawdę, warto o tym pamiętać. Nie będę
tutaj opisywał wszystkiego ponieważ jest wiele stron poświęconych temu
zagadnieniu, lecz pamiętać należy, że olej nie tylko smaruje wszystkie
ruchome elementy naszego silnika, ale też chłodzi go i czyści z wszystkich
zanieczyszczeń które powstają podczas procesu spalania czy opiłków (drobin)
metalu podczas normalnej eksploatacji silnika.

Spis treści

Widok rozstrzelony
Schemat obiegu oleju w silniku
Specyfikacje
Narzędzia specjalne i uszczelniacze
Olej silnikowy i filtr oleju
Sprawdzenie poziomu oleju w silniku
Wymiana oleju w silniku
Wymiana filtra oleju
Miska olejowa i zawór bezpieczeństwa
Zdejmowanie miski olejowej
Zakładanie miski olejowej
Zdejmowanie zaworu bezpieczeństwa
Zakładanie zaworu bezpieczeństwa
Przegląd zaworu bezpieczeństwa
Pompa olejowa
Zdejmowanie pompy olejowej
Zakładanie pompy olejowej
Demontaż pompy olejowej
Montaż pompy olejowej
Przegląd i czyszczenie siatki filtrującej olej
Pomiar ciśnienia oleju
Pomiar ciśnienia oleju

 

Widok rozstrzelony

Nr.

Przykręcanie

Momenty

Uwaga

N-m

kgf-m

ft-lb

1

Korek wlewu oleju

1.5

0.15

13 in-lb

 

2

Śruba montażowa głównej rurki oleju

11

1.1

95 in-lb

 

3

Górna śruba przelotowa głównej rurki oleju

12

1.2

104 in-lb

 

4

Dolna śruba przelotowa głównej rurki oleju

20

2.0

14.5

 

5

Wałki dźwigni zaworowych

39

4.0

29

 

EO: Zastosuj olej silnikowy.
MO: Zastosuj olej dwusiarczku molibdenu
R: Części zamienne
SS: Zastosuj uszczelniacz silikonowy

 

Widok rozstrzelony

Nr.

Przykręcanie

Momenty

Uwaga

N-m

kgf-m

ft-lb

1

Śruba przelotowa wałka wyrównywacza dla rurki olejowej

7.8

0.80

69 in-lb

 

2

Górna śruba przelotowa wałka napędzającego dla rurki olejowej

7.8

0.80

69 in-lb

 

3

Górna śruba przelotowa wyjścia wałka dla rurki olejowej

7.8

0.80

69 in-lb

 

4

Śruby rurki olejowej wyjścia pompy oleju

11

1.1

95 in-lb

L

5

Śruby montażowe pompy olejowej

11

1.1

95 in-lb

L

6

Dolna śruba przelotowa wałka pędnego dla rurki olejowej

12

1.2

104 in-lb

 

7

Dolna śruba przelotowa wyjścia wałka dla rurki olejowej

12

1.2

104 in-lb

 

8

Śruba montażowa wałek wyjścia dla rurki olejowej

11

1.1

95 in-lb

L

9

Śruby montażowe miski olejowej

11

1.1

95 in-lb

 

10

Zawór bezpieczeństwa

15

1.5

11

L

11

Czujnik ciśnienia oleju

15

1.5

11

SS

12

Filtr oleju

17

1.7

12.5

R

13

Korek przelotowy oleju

18

1.8

13

 

14

Śruba montażowa filtra oleju

25

2.5

18

L

15

Śruba spustowa oleju silnikowego

29

3.0

22

 

16

Śruba końcówki czujnika ciśnienia oleju

1.5

0.15

13 in-lb

 

17. Pompa olejowa
18. Siatka filtrująca olej
19. Zębatka napędowa pompy oleju
EO: Zastosuj olej silnikowy.
HG: Zastosuj smar wysokotemperaturowy     
L: Zastosuj nie blokujący środek uszczelniający.
R: Części zamienne
SS: Zastosuj uszczelniacz silikonowy

Schemat obiegu oleju w całym silniku

 

Specyfikacja

Element

Standard

Olej Silnikowy
Gatunek:
Lepkość:
Pojemność:


API SE, SF, SG lub API SH lub SJ JASO MA
SAE 10W-40
2.8 L (Filtr nie jest wymieniony)
3.0 L (Filtr jest wymieniony)
3.4 L (Silnik jest kompletnie suchy)
Pomiędzy górną i dolną linią poziomu oleju

Pomiar Ciśnienia Oleju

Ciśnienie oleju @4000
obr/min, (rpm),
temperatura oleju 90°C
(194°F)



275 ~ 335 kPa (2.8 ~ 3.4 kgf/cm², 40 ~ 48 psi)


Olej silnikowy i filtr oleju

!!Uwaga!!

Funkcjonowanie motocykla z nieodpowiednim, zużytym
lub zanieczyszczonym olejem silnikowym spowoduje jego
przyśpieszone zużywanie oraz może zakończyć się dla
silnika lub/i skrzyni biegów zatarciem, wypadkiem i
zranieniem kierowcy.

Sprawdzenie Poziomu Oleju w Silniku
●Jeśli olej został tylko zmieniony, włącz silnik i daj mu popracować na
wolnych obrotach kilkanaście minut. W ten sposób filtr oleju napełni się.
Wyłącz silnik, następnie odczekaj kilkanaście minut dopóki olej nie spłynie
w dół silnika.

Ostrzeżenie

Jadąc motocyklem, zanim olej wypełni filtr oraz wszystkie
części, może dojść do zatarcia się silnika.

●Jeśli motocykl wcześniej był używany, odczekaj kilka minut aby olej
spłynął na dół.
●Umieść motocykl prostopadle do ziemi (na podporze centralnej) i sprawdź poziom oleju przez miarkę poziomu oleju.
*Poziom oleju powinien podejść pomiędzy górną [A] i dolną [B] linię miarki.
*Jeśli poziom oleju jest za wysoki, usuń nadmiar oleju strzykawką lub
innym odpowiednim przyrządem.
*Jeśli poziom oleju jest zbyt niski, dolej wymaganą ilość oleju poprzez otwarcie korka wlewu. Użyj tego samego typu i gatunku oleju, który już jest w silniku.

Notatka
○Jeśli typ oraz gatunek oleju jest ci nieznany, użyj jakiegokolwiek gatunku oleju do motocykli 4T aby dopełnić poziom do jazdy motocyklem z niskim poziomem oleju. Następnie jak najszybciej wymień olej zupełnie.

Ostrzeżenie

Jeśli poziom oleju w silniku staje się ekstremalnie niski, to
albo pompa albo kanały są zapchane lub nie funkcjonują
poprawnie, kontrolka ciśnienia oleju będzie ostrzegać. jeśli
kontrolka ciśnienia oleju się świeci zbyt długo, kiedy silnik
pracuje na wolnych obrotach, wyłącz natychmiast silnik i
znajdź przyczynę.

Wymiana Oleju w Silniku
Odnieś się do: Zmiana Oleju w Silniku w rozdziale Remonty Okresowe.

Wymiana Filtra Oleju
Odnieś się do: Wymiana Filtra Oleju w rozdziale Remonty Okresowe.

Miska olejowa i zawór bezpieczeństwa

Zdejmowanie Miski Olejowej
●Spuść olej z silnika (zobacz Zmiana Oleju w Silniku w rozdziale Remonty
Okresowe).
● Zdejmij osłonę silnika (pług(zobacz Zdejmowanie Osłony Silnika w
rozdziale Rama)).
●Wypnij przewód czujnika ciśnienia oleju.
●Odkręć i zdejmij śruby montażowe [A] miski olejowej oraz miskę olejową ze skrzyni korbowej.

 

 

 

Zakładanie Miski Olejowej
●Sprawdź pierścienie uszczelniające od strony wylotu [A] i wlotu [B], czy są
w dobrym stanie.
*Jeśli są zniszczone, wymień je na nowe.
○Pierścienie uszczelniające pomiędzy miską olejową a niższą skrzynią
kanałów olejowych, muszą zostać założone płaską stroną wobec niższych
kanałów przelotowych oleju.

●Zastosuj niewielką ilość oleju silnikowego na pierścienie uszczelniające.
●Załóż miskę olejową i przykręć śruby montażowe.

Moment dokręcenia – Śruby Montażowe Miski Olejowej:
11 N·m (1.1 kgf·m, 95 ft·lb)

● Wepnij przewód czujnika ciśnienia oleju.

Moment dokręcenia – Śruba Końcowa Czujnika Ciśnienia Oleju:
1.5 N·m (0.15kgf·m, 13 in·lb)

●Napełnij silnik odpowiednim olejem.

Zdejmowanie Zaworu Bezpieczeństwa
●Zdejmij miskę olejową (zobacz Zdejmowanie Miski Olejowej).

●Wykręć zawór bezpieczeństwa [A] z kanału olejowego w misce olejowej.

 

 

 

Zakładanie Zaworu Bezpieczeństwa
●Zastosuj nietrwały środek uszczelniający na gwint zaworu bezpieczeństwa
i przykręć go.

Moment dokręcenia – Zawór Bezpieczeństwa:
                                 15 N·m (1.5 kgf·m, 11 ft·lb)

Ostrzeżenie

Nie nakładaj zbyt dużo uszczelniacza na gwint. Może to
spowodować zablokowanie kanałów olejowych.

●Zamontuj miskę olejową.

Moment dokręcenia – Śruby Montażowe Miski Olejowej:
                                                   11 N·m (1.1 kgf·m, 95 ft·lb)

Przegląd Zaworu Bezpieczeństwa
● Wykręć zawór bezpieczeństwa.
●Sprawdź wzrokowo czy stalowa kuleczka wewnątrz zaworu wsuwa się gładko kiedy wpychasz ją drewienkiem lub innym miękkim przyrządem. Zobacz również, czy kulka powraca do swojego siedziska poprzez sprężynkę zaworu ciśnieniowego.

Notatka
○Sprawdzaj zawór w stanie złożonym. Rozmontowanie i zmontowanie zaworu może zmienić funkcjonowanie zaworu.

●Jeśli znaleziono jakieś chropowate powierzchnie podczas powyższego
przeglądu, umyj zawór do czysta w rozpuszczalniku i wydmuchaj
jakiekolwiek ciała obce, które mogą być w zaworze, sprężonym powietrzem.
[A] Zawór
[B] Sprężyna

!!UWAGA!!

Części czyść w dobrze wentylowanym pomieszczeniu, i zważaj
na jakiekolwiek iskry lub płomienie. Z uwagi na
niebezpieczeństwo z wysoce łatwopalnym płynem, nie
używaj benzyny i nisko zapłonowych rozpuszczalników.

*Jeśli czyszczenie nie rozwiązuje problemu, wymień zawór jako całość.
Zawór bezpieczeństwa jest zrobiony precyzyjnie bez żadnych tolerancji
obliczeniowych dla wymiany indywidualnych części.

Zdejmowanie Pompy Olejowej
●Spuść chłodziwo (zobacz Wymiana Płynu Chłodniczego w rozdziale
Remonty Okresowe).
●Spuść olej z silnika (zobacz Zmiana Oleju w Silniku w rozdziale Remonty
Okresowe).
●Wyciągnij silnik (zobacz Wyciąganie Silnika w rozdziale
Zdejmowanie/Zakładanie Silnika).
●Zdejmij:
Pompę Wodną (zobacz Zdejmowanie Pompy Wodnej w rozdziale Układ
Chłodzenia).
Pokrywę Sprzęgła (zobacz Zdejmowanie Pokrywy Sprzęgła w rozdziale
Sprzęgło).
Pokrywę Alternatora z dźwignią zmiany biegów oraz pedałem
(zobacz Zdejmowanie Wirnika Alternatora/Startera Sprzęgła w rozdziale
Instalacja Elektryczna).
Prowadnicę Łańcucha (zobacz Przegląd Zużycia  Prowadnicy Głównego
Łańcucha w rozdziale Wał Korbowy/Skrzynia Biegów).
Rozrusznik (zobacz Zdejmowanie Rozrusznika w rozdziale Instalacja
Elektryczna).
Śruby Montażowe Górnej Skrzyni Korbowej
Odwróć silnik do góry nogami i zdejmij co następuje:
Miska Olejowa (zobacz Zdejmowanie Miski Olejowej)
Śruby Sitka Oleju [A]
Sitko Oleju [B]

 

 

 

Śruba Zewnętrznej Rurki Oleju Pompy Olejowej [A]
Zewnętrzną Rurkę Oleju Pompy Olejowej [B]
Śruby Montażowe Dolnej Skrzyni Korbowej
Dolną Skrzynię Korbową

 

 

●Zdejmij pierścień zabezpieczający [A] trzymający zębatkę pompy olejowej [B] na wale pompy oleju [C].
●Zdejmij zębatkę pompy oleju.
●Wykręć śruby montażowe pompy oleju [D].
●Zdejmij pompę oleju z dolnego karteru.

 

Zakładanie Pompy Olejowej
●Napełnij pompę olejem silnikowym obracając wałem pompy, przed
zamontowaniem.
●Zastosuj nie trwałego uszczelniacza na gwinty śrub montażowych pompy
olejowej i przykręć je.
Moment dokręcenia – Śruby Montażowe Pompy Olejowej:
                                                      11 N·m (1.1 kgf·m, 95 ft·lb)

●Załóż zębatkę pompy olejowej [A] tak, aby występ [B] był zwrócony do
wewnątrz.
●Załóż nowy pierścień zabezpieczający.

 

●Pamiętaj aby założyć pierścienie uszczelniające [A] pompy olejowej oraz
zewnętrznej rurki olejowej i przesmarować je olejem.
●Zamontuj zewnętrzną rurkę oleju [B] pompy olejowej  oraz sitko olejowe.
○Zastosuj nie trwały blokujący uszczelniacz na śruby rurki olejowej i
przykręć ją.
Moment dokręcenia – Śruba Zewnętrzna Rurki Oleju Pompy
                                        Olejowej: 11 N·m (1.1 kgf·m, 95 ft·lb)

●Zamontuj:
Śruby Montażowe Górnej Skrzyni Korbowej
Rozrusznik (zobacz Zdejmowanie Rozrusznika w rozdziale Instalacja Elektryczna).
Prowadnicę Łańcucha (zobacz Przegląd Zużycia  Prowadnicy Głównego Łańcucha w rozdziale Wał Korbowy/Skrzynia Biegów).
Pokrywę Alternatora z dźwignią zmiany biegów oraz pedałem
(zobacz Zdejmowanie Wirnika Alternatora/Startera Sprzęgła w rozdziale
Instalacja Elektryczna).
Pokrywę Alternatora z dźwignią zmiany biegów oraz pedałem
(zobacz Zdejmowanie Wirnika Alternatora/Startera Sprzęgła w rozdziale
Instalacja Elektryczna).
Pompę Wodną (zobacz Zdejmowanie Pompy Wodnej w rozdziale Układ
Chłodzenia).
Silnik (zobacz Zakładanie Silnika w rozdziale Zdejmowanie/Zakładanie Silnika).
Napełnij silnik olejem (zobacz Zmiana Oleju w Silniku w rozdziale
Remonty Okresowe).
●Napełnij chłodziwo (zobacz Wymiana Płynu Chłodniczego w rozdziale
Remonty Okresowe).
Narzędzie Specjalne - Spoiwo (uszczelniacz Silikonowy):

Demontaż Pompy Olejowej
●Wykręć pompę olejową z dolnego karteru.
●Odkręć śruby pokrywy pompy olejowej.
●Zdejmij pokrywę pompy olejowej.
●Zrzuć zewnętrzny [A] oraz wewnętrzny [B] wirnik na zewnątrz obudowy
pompy [C].

 

 

●Wyciągnij szpilkę [A] z wałka pompy.
●Wyciągnij wałek pompy [B] na zewnątrz obudowy.
●Wyjmij podkładkę.

 

Montaż Pompy Olejowej
●Składanie pompy olejowej jest odwrotnością rozkładania.
●Przed zmontowaniem pompy olejowej upewnij się, że wałek oraz wirniki obracają się swobodnie.

Przegląd i Czyszczenie Sitka Filtrującego Olej
●Wyczyść sitko pompy olejowej w rozpuszczalniku i usuń jakiekolwiek ciała obce, które trzymają się sitka.

!!UWAGA!!

Czyść sitko w dobrze wentylowanym pomieszczeniu, i zważaj
na jakiekolwiek iskry lub płomienie. Z uwagi na

niebezpieczeństwo z wysoce łatwopalnym płynem, nie
używaj benzyny i nisko zapłonowych rozpuszczalników.

 

Notatka
○Kiedy czyścisz sitko filtrujące, sprawdź je na okoliczność cząstek metalu, które mogłyby uszkodzić wewnętrznie silnik.

●Sprawdź starannie sitko filtrujące na jakiekolwiek uszkodzenia: dziury i
zniszczone druciki.
*Jeśli sitko filtrujące jest uszkodzone, wymień uszkodzone części sitka.

Pomiar Ciśnienia Oleju

Notatka
○Ciśnienie oleju mierz zawsze kiedy silnik jest rozgrzany.

●Zdejmij:
Korek Przejścia Oleju

!!UWAGA!!

Jeśli korek przejścia oleju jest wykręcany kiedy silnik jest
gorący, rozgrzany olej wypłynie przez przejście olejowe;
uważaj na siebie aby się nie poparzyć!!

●Wkręć miernik ciśnienia oleju [A] oraz przejściówkę [B] do otworu
przejścia oleju.
Narzędzia Specjalne – Miernik Ciśnienia Oleju, 5 kgf/cm²:
Przejściówka Miernika Ciśnienia Oleju,  M14 × 1.5:


●Uruchom silnik do określonych obrotów, i odczytaj wskazania miernika
ciśnienia.
*Jeśli ciśnienie jest znacznie poniżej niż w opisie technicznym, sprawdź
pompę olejową oraz zawór bezpieczeństwa.
*Jeśli pompa olejowa oraz zawór bezpieczeństwa nie posiadają usterek,
sprawdź resztę systemu smarowania.

Ciśnienie Oleju
275 ~ 335 kPa (2.8 ~ 3.4 kgf/cm², 40 ~ 48 psi) @4 000 obr/min
(rpm), 90°C (194°F) temperatura oleju.

●Wyłącz silnik.
●Usuń ciśnieniomierz oleju oraz przejściówkę.
●Wkręć korek przejścia oleju i dokręć go.
Moment dokręcenia – Korek Przejścia Oleju:
                               18 N·m (1.8 kgf·m, 13 ft·lb)

Notatka
○Kiedy mocujesz prowadzenie przewodu czujnika hamulca z plastikowym zaciskiem, dopilnuj aby nie dotykał rury wydechowej
.

!!UWAGA!!

Aby uniknąć poważnych poparzeń, nigdy nie dotykaj gorącej
rury wydechowej!!


 
Design downloaded from free website templates.